Psychologia zachowań konsumenckich to stale eksplorowany obszar badawczy pozwalający firmom na zwiększanie wartości sprzedaży. Nic więc dziwnego że stale prowadzone są w tym obszarze nowe badania. Są one korzystne również dla nabywców, bowiem wiedza na temat zachowań konsumenckich pozwala nam jako klientom wyzwalać się spod presji idealnie zaprojektowanych sklepów, które mają sprowokować wydawanie przez nas pieniędzy na nie zawsze potrzebne rzeczy.
Z ciekawszych odkryć w zakresie psychologii zachowań konsumenckich warto przytoczyć niedawne badania przeprowadzone za pomocą urządzenia zwanego Pathtracker?. Jest to coś w rodzaju GPS dla powierzchni handlowych. Niewielkie urządzenie umieszczane jest na wózku sklepowym i dzięki temu zapisywana jest droga jaką pokonuje klient w sklepie, jego sposób poruszania się, czas który spędza w konkretnym miejscu.
Badania z wykorzystaniem systemu Pathtracker?. w centrum handlowym dały ciekawe, nowe informacje o tym, jak zachowujemy się w sklepie. Mianowicie:
- zatłoczone miejsca przyciągają klientów, ale jednocześnie powodują obniżenie motywacji do dokonania zakupu. innymi słowy, klientów ciągnie tam gdzie tłoczno, ale rzadko w takich miejscach kupują.
- im więcej czasu klient spędza w sklepie, tym bardziej celowe stają się jego zakupy. W efekcie klient coraz mniej eksploruje, a więc staje się mniej podatny na nieplanowane, impulsowe zakupy.
- kupując produkt z danej kategorii, konsument jest bardziej skłonny kupić coś z kategorii przeciwnej – czyli kupując zdrowy produkt, na przykład świeży sok marchewkowy, chętnie wrzucimy do koszyka również paczkę chipsów. Kupując rzeczy ?obiadowe” wrzucimy coś na deser itd.
Jak takie informacje mogą przełożyć się na biznes? Otóż można założyć, że układając produkty w określony sposób, sklep zyska dodatkowe możliwości sprzedaży towaru. Adaptując wyniki takich badań na polski rynek warto przeprowadzić dodatkowe obserwacje – zachowania polskich konsumentów niekoniecznie będą bowiem pokrywać się z zachowaniami konsumentów z innych krajów.