Angloizmy coraz częściej wchodzą do języka biznesu. Jednym z nowych terminów z którymi spotykamy się coraz częściej jest ?counseling” – słowo które można przetłumaczyć jako ?poradnictwo”. Nie jest to jednak zwykłe udzielanie porad w tradycyjnym rozumieniu.
Na czym polega counseling w miejscu pracy najprościej będzie zobaczyć poprzez opisanie zadań jakie ma counseling spełniać.
Counselingu (poradnictwo) to:
- rozmowa z pracownikiem i pomoc mu w rozwiązaniu problemu czy zadania z którym pracownik ma trudność, poprzez udzielanie wskazówek i wsparcie
- komunikacja ?twarzą w twarz” rozmowa dwóch osób z których żadna nie mówi ?co trzeba zrobić” ani nie prawi kazań
- otwarta rozmowa z pracownikiem, w prywatnym miejscu, która może dotyczyć zarówno trudności w rozwiązaniu zadań pracowniczych, pogwałcenia norm panujących w firmie, jak i pochwalenia pracownika, czy pracy nad poprawą jego umiejętności
- zachęcenie pracownika do opowiadania o swoim życiu zawodowym i wspieraniu w samodzielnym znajdywaniu rozwiązań trudności oraz dochodzeniu do wniosków
W odróżnieniu do coachingu, który skupia się na celach zawodowych jednostki i powinien obejmować całe spektrum życia zawodowego pracownika, counseling może być uruchamiany na potrzeby danej chwili, danego zadania, wydarzenia, czy trudności. Counseling w firmie najczęściej prowadzi team leader, przełożony, manager. Aby być dobrym counselingowcem nie trzeba być psychologiem, choć poradnictwo to często wiąże się z trudnościami czy kompetencjami pracownika wynikającego z jego psychicznej konstrukcji. Aby być dobrym counselingowcem trzeba przede wszystkim trzeba umieć słuchać.