Model AIDA to cztero -etapowy proces oddziaływania reklamy na konsumenta, obrazujący przejście klienta od momentu braku świadomości istnienia produktu, do momentu pragnienia jego posiadania. Całość procesu to zaledwie 4 punkty, które decydują o tym, czy przekaz reklamowy będzie skuteczny czy też nie.
A- Attention -przyciągnięcie uwagi. W reklamie element ten wykorzystuje się na wiele sposobów. Od zwracających uwagę banerów reklamowych i reklamy wielkoformatowej, po wykorzystywanie każdego dostępnego miejsca na reklamę, tak by była na pewno zauważona przez klienta (np. naklejki podłogowe, czy product placement w filmie)
I -Interest – zainteresowanie produktem. Nie wystarczy aby klient skierował swój wzrok na reklamę, musi się jeszcze zainteresować prezentowanym na niej produktem. W praktyce sprowadza się do komunikatów, które mają za zadanie zaciekawić potencjalnego klienta.
D – Desire – potrzeba zakupu – to kluczowy i najbardziej trudny element budowania dobrego przekazu reklamowego. Klient zainteresowany produktem musi go jeszcze zechcieć posiadać. to ten moment w którym do klienta przemawia się językiem korzyści, na różne sposoby udowadniając mu, że produkt reklamowany jest mu niezbędny.
A – Action – pobudzenie do zakupu. Samo pragnienie nie wystarczy. Jeśli motywacja będzie zbyt niska lub od wytworzenia pożądania produktu do możliwości jego nabycia upłynie zbyt dużo czasu, motywacja wygaśnie. Dlatego najlepiej zaraz po wytworzeniu potrzeby dać klientowi możliwość realizacji pragnień.
W modelu AIDA, kluczowym elementem jest zaistnienie wszystkich faz procesu – czy jednak klient musi być świadomy tego co się z nim dzieje? Czy przyciągnięcie jego uwagi musi odbywać się na poziomie świadomym? Niekoniecznie – udowodnił to eksperyment Derrena Brown’a przeprowadzony w centrum handlowym. Najpierw osobom przechadzającym się przez centrum puszczano informację głosową o nowej, wspaniałej ofercie przygotowanej specjalnie dla nich. Samo przerwanie muzyki grającej w centrum było przyciągnięciem uwagi (Attention) (mózg reaguje nawet nieświadomie, bo coś się zmienia). Potem, w komunikacie informowano o specjalnej, atrakcyjnej ofercie (Interest), która na poziomie zupełnie nieświadomym, komunikat powtarzany był co chwilę przez 30 minut. Następnym etapem było przejście do wywołania pragnienia uczestnictwa w promocji (Desire) a za pomocą zaledwie jednego pstryknięcia palcami, Derren (znany jako psychologiczny iluzjonista) wywołał u klientów działanie. Jak to zrobił, możecie zobaczyć na YouTube
2 thoughts on “Model AIDA w eksperymencie w centrum handlowym”
Co to wspólnego z biznesem? Jakieś naciągane magiczne sztuczki bez jakiegokolwiek potwierdzenia badaniami naukowymi. Bzdury.
Zonk – model AIDA, to jeden z modeli opisujących reakcje klienta wobec zakupu. Uczą tego na studiach z zakresu zarządzania i marketingu. Zachowania konsumenckie są zaś częścią psychologii biznesu.