Czy przyszłoby Wam do głowy, że krój czcionki użyty na przykład przez szefa w notatce służbowej może mieć wpływ na motywację pracownika do wykonania zadania? Według ostatniego artykułu z Psychological Science, to jaką czcionką napisana zostanie notatka służbowa może mieć naprawdę spore znaczenie.
W badaniu użyto dwóch wersji tego samego regulaminu ćwiczeń. Jedno napisano czcionką Arial. Drugie, czcionką Brush, która jest dość trudna do odczytania. Ci studenci, którzy otrzymali regulamin napisany Arialem, ocenili go jako sensowny i możliwy do realizacji. Ci którzy mieli wersję trudną do odczytania, uważali, że regulaminu trudno się trzymać i byli mniej skłonni się do niego stosować.
Kolejnym etapem było stworzenie notatek służbowych z zadaniem do wykonania. I tu wyniki były podobne – tak gdzie czcionka była czytelna i prosta, zadanie było odbierane jako proste i czytelne. Tam zaś, gdzie czcionka była trudniejsza do odczytania- zadanie było odbierane jako niejasne, niezrozumiałe a badani nie mieli ochoty do wykonywać.
Z badania wynika że sposób w jaki zostanie napisana informacja może wpływać na emocje i opinię o tekście osoby która informację czyta. Nie tylko należy brać to pod uwagę pisząc notatki służbowe czy przekazując zadania pracownikom, ale wiedzę tą można również wykorzystać w reklamie i marketingu. Odpowiednio dobrana czcionka może bowiem pomóc wykreować konkretny wizerunek. Jest to szczególnie ważne przy projektowaniu logo i tworzeniu identyfikacji wizualnej firmy czy marki.