Jak wiele osób w Twoim zespole współpracowników nazwałbyś mianem gwiazdy a jak wielu z nich to zwykli rzemieślnicy? Odpowiedni dobór zespołu do zadania, a przede wszystkim wyważenie proporcji między gwiazdami a rzemieślnikami to połowa sukcesu biznesowego.
Kim jest gwiazda?
Gwiazda to pracownik o ponadprzeciętnych umiejętnościach. Kreatywny artysta swojego fachu. Gwiazda występować może w każdym zawodzie – może być sprzedawcą, pielęgniarką czy księgowym, ale wyróżnia się zawsze w ten sam sposób – jest ambitna, pełna energii, pomysłowa i zaangażowana. Gwiazda ma jednak też swoje negatywne strony – bywa kapryśna, wymaga atencji i szczególnego traktowania (głównie w aspekcie motywacji), stale może szukać nowych wyzwań i bywa że trudno jej porozumieć się z pozostałymi pracownikami – rzemieślnikami.
Kim jest rzemieślnik?
Rzemieślnik to pracownik dokładnie realizujący polecenia. Sumienny i odpowiedzialny. Terminowy i fachowy. Codziennie wytrwale realizujący swoją część obowiązków. Bezpieczeństwo i komfort pracy jaki ma szef pracujący z rzemieślnikiem okupiony jest jednak brakiem pomysłowości u takiego pracownika i jego zahamowaniem w krytykowaniu i znajdowaniu alternatywnych rozwiązań.
W każdym zespole potrzebni są zarówno rzemieślnicy jak i gwiazd i do każdej z tych grup pracodawca powinien dobrać odpowiednie metody motywacji i o każdą grupę dbać. W końcu na co Ci świetne pomysły skoro nie będzie ich miał kto realizować. I po co ci pracownicy zespół, jeśli zabraknie pomysłów na usługi czy pozyskanie klienta? Uważa się, że w zespole gwiazda powinna przypadać na około 5 pracowników, choć de facto proporcje zależą od rodzaju wykonywanych zadań.
To o czym powinien pamiętać każdy szef – o ile szkoleniami i treningami rozwoju można zrobić z rzemieślnika gwiazdę, o tyle z gwiazdy nie będzie dobrego rzemieślnika.