Jednym z błędów, jakie może popełniać kierownik zespołu przy ocenie swojego pracownika jest błąd zamrożenia. Polega on na usztywnieniu opinii o danym pracowniku i niechęci do włączania nowych informacji. Błąd zamrożenia może działać zarówno w zakresie podtrzymywania negatywnych jak i pozytywnych opinii. W efekcie jego działania manager może nie dostrzec tego że pracownik zmienił się na korzyść i rozwinął, jak i tego, że efektywność czy zaangażowanie pracownika uległo pogorszeniu.
Błąd zamrożenia może ujawniać się na wszystkich poziomach prowadzenia grupy pracowników – również w zakresie nie dostrzegania potrzeb pracownika. To zaś, że rok temu pracownika można było łatwo zmotywować premią nie będzie oznaczało że tak będzie zawsze – pracownik zmienia się, a wraz z nim zmieniają się jego potrzeby.
Jak unikać błędu zamrożenia? Przede wszystkim zdawać sobie z niego sprawę- to już połowa sukcesu. Warto notować opinie o pracowniku i co jakiś czas je weryfikować, wprowadzając nowe informacje a każdą poprzednio zanotowaną interpretować w świetle zachowania pracownika z ostatniego okresu czasu.