Managerowie i kierownicy często nie doceniają roli motywacji indywidualnej każdego pracownika zespołu. Uważają, że karnet na siłownie i prywatna opieka zdrowotna, jako poza finansowy czynnik motywacji dla całej firmy w zupełności zaspokoją potrzeby zarówno Pani Kasi z księgowości jak i Pana Tomka z logistyki. Inną, dość popularną opinią, którą zasłaniają się nieudolni motywacyjnie managerowie jest teza iż motywacja indywidualna jest krótkotrwała. Z tym twierdzeniem nie trudno się zresztą nie zgodzić. Rzeczywiście, efekty motywacji nie trwają długo – tak samo jak trudno odczuwać świeżość po kąpieli przez długie tygodnie – dlatego zaleca się ją codziennie!
Motywacja indywidualna jest jednak znacznie trudniejszą formą dbania o pracownika niż motywacja zespołowa. Przy tej drugiej, zadbania potrzeb zespołu, ich uśrednienie i dopasowanie do tego krzywej kosztów zasadniczo załatwiają sprawę. W motywacji indywidualnej, manager musi się jednak napracować.
Na co zwrócić uwagę i jak radzić sobie z motywacją skierowaną do każdego pracownika z osobna?
1. Poznaj pracownika
Pierwszą rzeczą, która musi zostać wykonana przez kierownika aby mogła być mowa o wzajemnym szacunku i jakiejkolwiek motywacji, jest poznanie pracownika. Cokolwiek nie robisz, pracownik nie będzie lojalny i oddany jeśli będzie miał poczucie że jest dla Ciebie tylko kolejnym numerkiem na sali bądź kolejną teczką w kadrach. Zapoznawanie się z pracownikiem nie musi od razu oznaczać chodzenia z nim na lunch, ale dobrze abyś miał o nim podstawowe informacje, rozmawiał z nim o sprawach ogólnych nie zawsze dotyczących pracy. Takie rozmowy pozwolą Ci zrozumieć potrzeby Twojego pracownika. Dzięki rozumieniu zaś, będziesz mógł dobierać indywidualnie środki motywacyjne, co będzie znacznie bardziej efektywne.
2. Mów do niego czule
Jeśli udzielasz pracownikowi informacji zwrotnej, bądź chwalisz go zwracaj uwagę nie tylko na to co mówisz, ale również jak mówisz. Twoja komunikacja werbalna i niewerbalna muszą być spójne. Jeśli masz trudność w wyrażaniu pozytywnych opinii, musisz nad tym popracować, nawet bowiem największa pochwała wygłoszona półgębkiem i stojąc bokiem do pracownika nie będzie efektywna.
3. Połącz go z sukcesem firmy
Motywowanie to angazowanie zarówno umysłu jak i serca pracownika. Zadbaj o to aby pracownik widział sens swojej pracy i widział swój wkład w sukces całej firmy. Najbardziej demotywujące dla pracownika jest poczucie że to co robi jest zupełnie bez znaczenia. Jeśli każesz więc zrobić pracownikowi zestawienie, wytłumacz mu w jakim celu je robi. Jeśli nowy produkt firmy odniósł spektakularny sukces, podkreśl to, że pracownik tworząc nowe opakowanie również miał w tym swój udział. Poczucie współodpowiedzialności za firmę to jeden z większych motywatorów.
4. Daj mu kawałek firmy
Oczywiście nie chodzi o to aby stworzyć z każdej firmy spółkę akcyjną czy wręczyć pracownikowi krzesło, jako jego cześć majątku firmowego, ale o stworzenie poczucia, że sukces finansowy firmy i jej być albo nie być na rynku, to również sukces finansowy pracownika. Ustalaj premie za wykonanie planów, wymyślaj nagrody za nowe, ciekawe pomysły i nagradzaj inicjatywę. Każdy pracownik będzie pracował wydajniej jeśli będzie miał poczucie że (nawet w części) pracuje dla siebie, a nie dla ?prywaciarza” czy zagranicznej korporacji, której prezesa nie zobaczy na oczy.
5. Doceń go na forum
Kiedy uważasz, że Twój pracownik świetnie się spisał, doceń go na forum. Możliwości masz mnóstwo – od pochwały ustnej wygłoszonej w obecności pracowników działu, przez maila z gratulacjami i kopią do innych pracowników, aż po gratulacje umieszczone na intranecie czy periodyku firmowym. Za dobrą robotę chwal, chwal i jeszcze raz chwal.
źródło: careerbuilder.com