Banery internetowe są najczęściej stosowaną formą reklamy online. Stały się w zasadzie normą, jeśli chodzi o internetową formę reklamy. Były prekursorami reklam na ekranach naszych monitorów. To, że banery są tak popularne zawdzięczamy firmie Google, która dzięki usłudze AdSense umożliwiła webmasterom zarabianie na banerach. Czy banery internetowe nadal są skuteczne?
Banery internetowe jak najbardziej mogą być skuteczne, jednak ich wykonanie i dystrybucja nie powinny być już tak sztampowe, jak jeszcze 5 lat temu. Obecnie baner musi przemawiać do użytkownika oraz być umieszczony w odpowiednim, kontekstowym środowisku. Jeśli banery zostaną wykonane nieodpowiednio, wówczas mogą okazać się w ogóle nie skuteczne.
Projekt graficzny banerów internetowych
Aby banery internetowe okazały się skuteczne, warto wybrać odpowiedni projekt graficzny. Inna kompozycja okaże się skuteczna przy zwykłym marketingu, inna przy reklamie sezonowej, a jeszcze inna w przypadku remarketingu. Trzeba odpowiednio wyważyć ilość tekstu na banerze, nie powinna ona przekraczać 40%. Cały przekaz powinien zostać zaprojektowany hasłowo, bez nadmiernego tłumaczenia. Warto jest umieszczać liczby na banerach, stosować symbole oraz sugestywną grafikę. Należy pamiętać, że projektowanie banerów wymaga umiejętności zarówno marketingowych jak i graficznych. Sama grafika lub też sam sprytny przekaz marketingowy już nam nie wystarczą.
Rozmiary banerów internetowych
Jeśli chcemy, aby nasza kampania reklamowa była skuteczna – powinniśmy zadbać o to, aby nasze banery pojawiły się w każdym możliwym rozmiarze. Umożliwi to ich maksymalnie szeroką dystrybucję. System Adwords umożliwia nam zamieszczenie banerów o takich rozmiarach:
- pionowy prostokąt: 240 x 400
- długi baner na komórki: 320 x 50
- baner: 468 x 60
- długi baner: 728 x 90
- kwadrat: 250 x 250
- mały kwadrat: 200 x 200
- duży prostokąt: 336 x 280
- baner śródtekstowy: 300 x 250
- wieżowiec: 120 x 600
- szeroki wieżowiec: 160 x 600
- pół strony: 300 x 600
- duży długi baner: 970 x 90
- duży baner na komórki: 320 x 100
- billboard: 970 x 250
- portret: 300 x 1050
Posiadanie banerów we wszystkich tych rozmiarach jest niezbędnym elementem dla każdej udanej kampanii reklamowej w internecie. Oczywiście należy pamiętać, że dla każdego rozmiaru sama kompozycja i jej układ powinny być odpowiednio dostosowane. Inaczej będzie zorganizowany przekaz na małym banerze, a inaczej na banerze typu wieżowiec.
Animacje na banerach internetowych
Animowane banery, wykonane za pomocą technologii Flash są znacznie bardziej skuteczne, niż zwykłe statyczne banery. Dlaczego tak się dzieje? Otóż ludzka uwaga naturalnie skupia się na ruchomych elementach. Zatem zastosowanie animowanego baneru zwiększy skuteczność naszej całej kampanii reklamowej.
Ostatni etap – strona docelowa
Na zakończenie warto dodać, że równie ważna jest kreacja strony docelowej. Projekty banerów reklamowych powinny współgrać ze stroną docelową. Czyli powinny opierać się o tą samą kolorystykę, motywy graficzne, czcionkę oraz zawierać takie same lub zbliżone hasła reklamowe. Dzięki temu użytkownik klikający w baner, po przeniesieniu się na stronę docelową, będzie pewny, że znalazł się w odpowiednim miejscu, które silnie koresponduje z banerem, jaki zdecydował się kliknąć. Jest to bardzo ważny element, dlatego banery powinny być projektowane właśnie w oparciu o wygląd i przekaz strony docelowej.