Psychologia pozytywna, w opozycji wobec standardowych zagadnień którymi zajmuje się psychologia (czyli agresją, zaburzeniami, wpływem i manipulacją, uprzedzeniami i stereotypizacją, zaburzeniami społecznymi) dotyka obszarów które mają dla człowieka pozytywne konotacje.
Zagadnieniami, które interesują psychologów pozytywnych są szczęście, pozytywne emocje, związki międzyludzkie w ich budującym i rozwijającym aspekcie, siła jednostki i jej umiejętności kształtowania wartościowego i pełnego zadowolenia życia. Psychologia pozytywna jest obszarem który rozwija się od niedawna – o czym świadczy chociażby lista publikacji w tym zakresie, która jest zdecydowanie niższa niż tematyka depresji, nerwicy czy trudności w obszarze psychiki.
Psychologia pozytywna również powoli wkracza do świata biznesu. Jakie są główne obszary jej zainteresowań?
Psychologia pozytywna w biznesie to przede wszystkim:
- wpływ zdrowych i pozytywnych relacji w miejscu pracy na efektywność firmy
- rekrutacja pracowników oparta o ich kompetencje i umiejętności rozwoju
- znaczenie pozytywnych relacji z klientem dla budowania lojalności klienta względem firmy
- przywiązanie do marki i pozytywne skojarzenia z marką, które umacniają jej wizerunek i siłę
- rola szczęścia i poziomu satysfakcji pracowników a zmniejszenie rotacji i efektywność pracy
- pozytywne nastawienia a skuteczność sprzedaży
i wiele innych zagadnień, które starają się interpretować i wyjaśniać mechanizmy biznesowe nie tylko przez pryzmat wskaźników finansowych ale również poprzez to jak poczuciem zadowolenia i szczęściem można wpływać na wzrost wartości firmy.